donderdag 26 november 2015

Masterclass To-do-lijst

Er zijn van die dagen dat je van alles een beetje hebt gedaan, zodat je aan het eind van de dag eigenlijk nog niets hebt gedaan. En dat terwijl je zulke goede voornemens had. Geen nood: met deze tips vink je de ene na de andere taak op je to-do-lijst af!



To-do-lijst voor dummies
Stap 1. Noteer alles wat je die dag moet doen
en verdeel de lijst in zakelijk en privé. In die laatste categorie komen dingen te staan als ‘cadeau regelen vriendin X’ en ‘weekend weg boeken’. Probeer tijdens het samenstellen van de lijst al groepen te maken: bundel mailtaken bij elkaar en maak een apart blok  ‘telefoontjes plegen’.

Stap 2. Schrijf achter de taken de tijd
waarop je die gaat uitvoeren en hoeveel tijd je denkt ervoor nodig te hebben. Zo kun je inschatten hoe druk je dag gaat worden en wat je moet doen om alles af te krijgen.

Stap 3. Heb je de to-do-lijst voor die dag voor je liggen?
neem ‘m 1 keer kritisch door en vraag je af welke vijf dingen je echt aan het eind van de dag gedaan moet hebben. Geef die taken prioriteit door er meteen aan te beginnen. Blijken ze meer tijd te kosten dan je had gepland, dan kun je de andere taken altijd nog doorschuiven naar de volgende dag.

Stap 4. Waarschijnlijk een open deur,
maar maak je taak eerst af voordat je aan een volgende begint. Niet alleen voorkom je daarmee dat je alles half doet, maar zo kun je de taak ook echt wegstrepen van je lijst en uit je hoofd. Even een pauze van tien minuten en op naar de volgende taak!

Maak een haalbare lijst
De belangrijkste reden waarom je aan het eind van een werkdag nog steeds met een volle to-do-lijst zit, is omdat je veel te ambitieus was. Of om het oneerbiediger te zeggen: je hebt jezelf overschat. Je kunt nog zo vol goede plannen zitten, in de realiteit lukt het simpelweg niet altijd om ze ook waar te maken. Wees daarom reëel wanneer je een to-do-lijst maakt en zet er alleen dingen op die je ook echt waar kunt maken. Er is niets ontmoedigender dan aan het eind van de dag met een rits aan klussen te zitten die je met een falend gevoel naar de volgende dag moet schuiven




Kap met uitstelgedrag
Een lastig telefoontje, de administratie doen, een saai rapport opstellen: er zijn altijd van die dingen die elke dag opnieuw op je to-do-lijst verschijnen, omdat je er tegenop ziet ze te doen. Dat uitstelgedrag is menselijk. En tegelijkertijd onnodig. Sterker nog: je maakt het jezelf alleen maar moeilijker door zo’n taak voor je uit te schuiven. Begin je dag met iets makkelijks om op te starten, om daarna meteen die klus af te maken waar je tegenop ziet. Zo voorkom je dat je er de hele dag tegenaan hikt. Jezelf daarna belonen met een kleine online shopsessie is toegestaan J

Een leuke gratis app om je to-do-lijst in te maken is de app Wunderlist.
Bij HEMA verkopen ze ook leuke to-do-lijst boekjes!




Houden jullie ook zo van het maken van to-do-lijstjes?
En hebben jullie ook zo'n moeite om alles afgevinkt te krijgen?

XOX

Geen opmerkingen:

Een reactie posten